Historia

Historia marki Lambretta 

 

Ruch uliczny we włoskich miastach zdominowały wszędobylskie małe, bzyczące jednoślady - skutery. Są wszędzie i jeżdżą nimi wszyscy. Przedstawiamy  jednego z głównych aktorów skuterowego boomu lat 50. Lambrettę.

Aby dobrze poznać pojazd, musimy coś wiedzieć o jego twórcy. Ferdinando Innocenti już w młodości przejawiał techniczne zdolności i przedsiębiorczy charakter. W wieku zaledwie 18 lat założył swą pierwszą firmę. W 1922 r., kiedy był już dojrzałym, 31-letnim mężczyzną, przeniósł się do Rzymu. W nowym zakładzie pracował nad doskonaleniem metod produkcji rur stalowych. Po dziewięciu latach działalności przenosi się do Lambarte - przemysłowego przedmieścia Mediolanu. Tam powstaje fabryka wyrobów stalowych będąca podstawą rodzącego się przemysłowego imperium Innocenti. Na przeszkodzie dalszego rozwoju firmy staje wojna. Prawie cała fabryka w Lambarte zostaje obrócona w gruzy. 

Zaczyna się nowe życie. Po wojnie Innocenti musi nie tylko odbudować zakłady, ale również stworzyć taki produkt, który pozwoli szybko postawić firmę na nogi. W zniszczonym wojną kraju istniało duże zapotrzebowanie na prosty i tani środek lokomocji. Jednoślad wydawał się idealnym rozwiązaniem, lecz na rynku działało już wielu renomowanych producentów motocykli. Innocenti pomyślał więc o skuterze, a za inspirację przy opracowaniu projektu posłużyły konstrukcje lekkich motorynek używanych w czasie wojny przez spadochroniarzy. Prototyp skutera o nazwie Lambretta został zaprezentowany w 1946 r., a więc w tym samym czasie, kiedy koncern lotniczy Piaggio rozpoczął produkcję legendarnej Vespy. Seryjną produkcję Lambretty - modelu A rozpoczęto w 1947 r. Oba konkurujące ze sobą skutery od razu zdobyły dużą popularność. Niewielkie rozmiary i masa jednośladu toczącego się na małych kółkach sprawiały, że skuter "był łatwy do ogarnięcia" nawet dla niewprawionych w jeździe gospodyń domowych, a w razie konieczności maszynę można było garażować nawet w mieszkaniu. 


Model A Lambretty napędzał dwusuwowy silnik o pojemności 124 ccm. Trzy biegi przełączało się nożnie, a tylne koło napędzał wał. Podstawą konstrukcji podwozia była rama wykonana z rur o małej średnicy. Tylne koło osadzono w niej na sztywno, a przednie prowadził prosty widelec. Resorowanie zapewniały elementy gumowe. Rok później pojawia się nowy model B. Główne założenia konstrukcyjne pozostały bez zmian, wprowadzono jednak wiele istotnych ulepszeń. Jeździec mógł już cieszyć się komfortem dzięki zawieszeniu tylnego koła, oprócz tego zastosowano ręczną zmianę biegów. 

Aby zareklamować swe pojazdy, firma Innocenti podejmowała spektakularne próby bicia 
rekordów szybkości. Już w 1949 r. Mario Angonoa, Orsete Brunori, Umberto Masetti i Riccardo Rizzi, zmieniając się za kierownicą lekko zmodyfikowanej Lambretty, ustanowili 13 rekordów w długodystansowej jeździe. Te wyczyny oczywiście nie pozostają bez echa i Lambretty sprzedają się jak ciepłe bułeczki. W 1950 r. z linii produkcyjnych Innocenti zjeżdża dziennie 300 skuterów. Wprowadzone w tym roku modele C i LC posuwają ewolucję skuterów Lambretta o krok dalej. Wprowadzono nowy typ ramy z pojedynczą centralną rurą o dużej średnicy i widelec z wahaczem wleczonym. Właśnie rurowa rama była jedną z cech, które odróżniały Lambrettę od konkurencyjnej Vespy, której podwozie i jednocześnie nadwozie stanowiła samonośna karoseria wykonana z blaszanych wytłoczek. Silnik Lambretty umieszczono pod siodłem kierowcy przed tylnym kołem, a nie tak jak u konkurentki obok niego. Dzięki temu Lembretta była lepiej wyważona, co miało pozytywny wpływ na własności prowadzenia. Tylne koło napędzał wał, a jego obudowa pełniła jednocześnie rolę wahacza. Bardziej luksusową wersję LC od podstawowej C odróżniały zgrabne blaszane osłony kryjące jednostkę napędową.W 1951 r. specjalnie przygotowany, wyposażony w opływową karoserię skuter Lambretta z silnikiem o pojemności 125 cm sześc. prowadzony przez Romolo Ferri osiągnął prędkość 195 km/h. Ten niesamowity jak na owe czasy wyczyn stanowi doskonałą wizytówkę możliwości, jakie drzemią w tym niepozornym jednośladzie. Skuterowa moda zatacza coraz szersze kręgi. W tym samym roku znana niemiecka firma NSU rozpoczyna licencyjną produkcję Lambretty. Następcą serii C, LC jest seria D, LD wprowadzona w 1954 r. Produkowano wersje z silnikiem o pojemności 125 i 150 cm sześc. Pod względem popularności nowe modele biją swych poprzedników na głowę. W latach 1954-58 fabrykę Innocenti opuściło 414 tys. tych uroczych jednośladów.

Za Świat motocykli - Karol Piasecki


CIĄG DALSZY NASTĄPI


 

 

 

 

 

 

 

 

Historia Lambretty - Lambretta 125 - 150 LD '57

Lambretta 125 - 150 LD '57

Dane techniczne

Producent: Innocenti Soc. Generale Per L'Industria Metallurgica E Meccanica, Milano, Italia.
Ilość wyprodukowanych sztuk i numery seryjne: 44 665 szt. modelu 125 (inne żródło podaje 42 635) rozpoczynając od numeru seryjnego ramy 300 001.
Model 150 - 113 853 szt. od numeru 200 001.

Silnik: jednocylindrowy dwusów chłodzony powietrzem o pojemnosci 123 cm3, srednica x skok 52 x 58 mm (125) i 148cm3, 57 x 58 mm (150).
Moc: 5 kM przy 4 600 obr/min (125) i 6 kM przy 4 600 obr/min (150).
Stopien sprezania: 1:6,3 (125) i 1:6,5 (150).
Głowica i cylinder: aluminium i odlew żeliwny.
Chłodzenie: wymuszone, dmuchawą.
Iskrownik Pradnica: Filso, Nasseti lub Marelli magneto (125),Marelli lub Fliso magneto (150).
Zapłon: 24 - 26 stopni przed górnym zwrotnym punktem, albo inaczej 4 - 4,6 mm przed zwrotnym punktem.
Świeca: Bosh 225 z krótkim gwintem.
Szczelina przerywacza: 0,40 - 0,50 mm.
Gaźnik: dell'Orto MA18B4 (125), dell'Orto MA19B4 (150).
Starter: roruch nożny.
Olej skrzyni biegów: Agip-Energol SAE 30, 540cm3.
Olej przekładni tylnej: Agip-Energol 140, 120 cm3.
Mieszanka: 6%.
Sprzęgło: wielotarczowe, mokre.
Przekładnia: 3 - biegowa z reczną zmiana. Przełożenia (150) I bieg 1:12,9; II bieg 1:7,5; III bieg 1:4.75.
Przeniesienie napedu: wałkiem napędowym z kołami stożkowymi.
Rama: spawana z rur stalowych, otwarta.
Instalacja elektryczna: 6 Volt bez akumulatora (125), 6 Volt z akumulatorem (150), 12 Volt z elektrycznym rozrusznikiem.
Zawieszenie przednie: koło wleczone, wahacz.
Zawieszenie tylne: wahacz za który sluży obudowa wałka napędowego, podparty amortyzatorem olejowym.
Koła: dzielone felgi, ogumienie 4.00 x 8
Ciśninie ogumienia: 0,8 atm przód, 1,75 atm tył (125); 1 atm przód, 1,90 atm tył (150)
Hamulce: bębnowe.
Cieżar (bez paliwa i wyposazenia): 86 kg (125) i 90 kg (150).
Zużycie paliwa: 1 l/100 km (125), 2,1 l/100 km (150)
Pojemność zbiornika: 6,4 litra, w tym 0,7 l rezerwy.
Prędkość maksymalna: 70-75 km/godz (125), 75-80 km/godz (150).
Cena: 135 000 lirów (125), 150 000 lirów (150).


Rys historyczny

Innocenti wyprodukował 113 853 sztuki LD 150. Produkcje faktycznie rozpoczęto w styczniu 1957 roku ale oficjalna prezentacja skutera dla prasy odbyła się 2 lutego 1957 w fabrycznym Centrum Studiów. Produkcje LD zakończono w lipcu 1958 roku. W tych cyfrach mieści się nieduża seria modelu 150 z rozrusznikiem elektrycznym. Można zatem powiedzieć, że LD schodziła z linii przez 12 + 7 = 19 miesiecy. Dzieląc 113 853 przez 19 wychodzi prawie 6 tys. sztuk na miesiac.
Do ukazania się modelu LD 57, a od powstania pierwszego skutera produkcji Innocenti, Lambretty przechodzily przez lat 10 kolejne udoskonalenia i zmiany szaty. W miare możliwosci zajmiemy sie tak wczesniejszymi jak i pozniejszymi modelami.

W okresie 10 lat od powstania fabryki do momentu prezentacji LD '57, Innocenti wyprodukował ponad milion egzemplarzy poprzednich modeli Lambrett. W tym to okresie zakłady Innocenti liczyły 1 miliom m2 powierzchni, a prezydentem firmy był naturalnie jej zalożyciel Fernando Innocenti. Model LD 150 rocznik 57 był ostanim modelem z wałkiem napędowym. Wszystkie następujace produkty miały już napęd przenoszony przy pomocy łańcucha. LD 57 jest w gruncie rzeczy bardzo podobna do wcześniejszego modelu, także oznaczonego LD. Ale już na pierwszy rzut oka można rocznik 57 rozpoznac po dodanej obudowie kierownicy w której to obudowie umieszczono szybkościomierz i klakson. Na osłonie nóg, tarcze z napisem Lambretta zastąpiono poziomym napisem Lambretta 150 ld (125 ld). Przekonstruowano mechanizm startu za czym poszło inne położenie ramienia rozrusznika nożnego. Zmianom uległa instalacja elektryczna; powiększono tylną lampę. Wydłużono rurę wydechowa aż do tylnego koła. Schowek przeniesiono spod kierownicy za tylne siedzienie. Poprawiono układ wlotu powietrza. Wersja 125 nie była wyposażana w licznik kilometrów i nie miała amortyzatora i akumulatora. Tą wersję oferowano w jednolitym kolorze "lekko szarym" o nazwie Land Grey. Modele 150 były dostępne w dwukolorowym wykończeniu; podstawowym kolorem byl Land Grey ale osłony silnika, osłona kierownicy i pas przodu w którym mieścił się reflektor, malowano na: niebiesko (Blue), czerwono (Amaranto Red), zielono (Emerald Green) i "angielski" niebieski (English Blue).

Modele które weszły do produkcji po LD '57 były już radykalnie przekonstruowane ale do końca zachowały styl i charakter specyficzny dla rodziny Lambretta.

Lata produkcji: 1957 - 1958