Historia
Historia marki Lambretta
Ruch uliczny we
włoskich miastach zdominowały wszędobylskie małe, bzyczące jednoślady -
skutery. Są wszędzie i jeżdżą nimi wszyscy. Przedstawiamy jednego z głównych aktorów skuterowego boomu lat 50. Lambrettę.
Aby dobrze poznać pojazd, musimy coś wiedzieć o jego twórcy. Ferdinando
Innocenti już w młodości przejawiał techniczne zdolności i przedsiębiorczy
charakter. W wieku zaledwie 18 lat założył swą pierwszą firmę. W 1922 r., kiedy
był już dojrzałym, 31-letnim mężczyzną, przeniósł się do Rzymu. W nowym
zakładzie pracował nad doskonaleniem metod produkcji rur stalowych. Po
dziewięciu latach działalności przenosi się do Lambarte - przemysłowego
przedmieścia Mediolanu. Tam powstaje fabryka wyrobów stalowych będąca podstawą
rodzącego się przemysłowego imperium Innocenti. Na przeszkodzie dalszego
rozwoju firmy staje wojna. Prawie cała fabryka w Lambarte zostaje obrócona w
gruzy.
Zaczyna się nowe życie. Po wojnie Innocenti musi nie tylko odbudować zakłady,
ale również stworzyć taki produkt, który pozwoli szybko postawić firmę na nogi.
W zniszczonym wojną kraju istniało duże zapotrzebowanie na prosty i tani środek
lokomocji. Jednoślad wydawał się idealnym rozwiązaniem, lecz na rynku działało
już wielu renomowanych producentów motocykli. Innocenti pomyślał więc o
skuterze, a za inspirację przy opracowaniu projektu posłużyły konstrukcje
lekkich motorynek używanych w czasie wojny przez spadochroniarzy. Prototyp
skutera o nazwie Lambretta został zaprezentowany w 1946 r., a więc w tym samym
czasie, kiedy koncern lotniczy Piaggio rozpoczął produkcję legendarnej Vespy.
Seryjną produkcję Lambretty - modelu A rozpoczęto w 1947 r. Oba konkurujące ze
sobą skutery od razu zdobyły dużą popularność. Niewielkie rozmiary i masa
jednośladu toczącego się na małych kółkach sprawiały, że skuter "był łatwy
do ogarnięcia" nawet dla niewprawionych w jeździe gospodyń domowych, a w
razie konieczności maszynę można było garażować nawet w mieszkaniu.
Model A Lambretty napędzał dwusuwowy silnik o pojemności 124 ccm. Trzy
biegi przełączało się nożnie, a tylne koło napędzał wał. Podstawą konstrukcji
podwozia była rama wykonana z rur o małej średnicy. Tylne koło osadzono w niej
na sztywno, a przednie prowadził prosty widelec. Resorowanie zapewniały
elementy gumowe. Rok później pojawia się nowy model B. Główne założenia
konstrukcyjne pozostały bez zmian, wprowadzono jednak wiele istotnych ulepszeń.
Jeździec mógł już cieszyć się komfortem dzięki zawieszeniu tylnego koła, oprócz
tego zastosowano ręczną zmianę biegów.
Aby zareklamować swe pojazdy, firma Innocenti podejmowała spektakularne próby
bicia rekordów szybkości. Już w
1949 r. Mario Angonoa, Orsete Brunori, Umberto Masetti i Riccardo Rizzi,
zmieniając się za kierownicą lekko zmodyfikowanej Lambretty, ustanowili 13
rekordów w długodystansowej jeździe. Te wyczyny oczywiście nie pozostają bez
echa i Lambretty sprzedają się jak ciepłe bułeczki. W 1950 r. z linii
produkcyjnych Innocenti zjeżdża dziennie 300 skuterów. Wprowadzone w tym roku
modele C i LC posuwają ewolucję skuterów Lambretta o krok dalej. Wprowadzono
nowy typ ramy z pojedynczą centralną rurą o dużej średnicy i widelec z wahaczem
wleczonym. Właśnie rurowa rama była jedną z cech, które odróżniały Lambrettę od
konkurencyjnej Vespy, której podwozie i jednocześnie nadwozie stanowiła samonośna
karoseria wykonana z blaszanych wytłoczek. Silnik Lambretty umieszczono pod
siodłem kierowcy przed tylnym kołem, a nie tak jak u konkurentki obok niego.
Dzięki temu Lembretta była lepiej wyważona, co miało pozytywny wpływ na
własności prowadzenia. Tylne koło napędzał wał, a jego obudowa pełniła
jednocześnie rolę wahacza. Bardziej luksusową wersję LC od podstawowej C
odróżniały zgrabne blaszane osłony kryjące jednostkę napędową.
Za Świat motocykli - Karol Piasecki
CIĄG DALSZY NASTĄPI
Historia Lambretty - Lambretta 125 - 150 D
MODEL 125 D i LD
Producent: Innocenti Soc. Generale Per L'Industria Metallurgica E Meccanica, Milano, Italia.
Ilość wyprodukowanych sztuk:
123 141szt. modelu 125 D, 131 615 szt. modelu 125 LD
Numery seryjne od numeru 0001.
Silnik: jednocylindrowy dwusów chłodzony powietrzem o pojemności 123 cm3, średnica x skok 52 x 58 mm.
Moc: 5 kM przy 4 600 obr/min.
Stopień sprężania: 1:6,5.
Głowica i cylinder: aluminium i odlew żeliwny.
Chłodzenie: powietrzem (D) powietrzem wymuszone dmuchawą (LD)
Iskrownik Prądnica: Filso, lub Marelli magneto.
Zapłon: Marelli 34 - 36,5 mm, Fliso 32 - 34 mm mierzone po obwodzie koła zamachowego.
Świeca: Bosh 225 z krótkim gwintem.
Szczelina przerywacza: 0,40 - 0,50 mm.
Gaźnik: dell'Orto MA18B2, MA18B3, Zenith 18MA18B2.
Starter: rozruch nożny, opcja elektrycznego rozrusznika w wersji LD.
Olej skrzyni biegów: Mobil Oil A 400 gramów.
Olej przekładni tylnej: Mobil Lube GX140 100 gramów.
Mieszanka: 5%.
Sprzęgło: wielotarczowe, mokre.
Przekładnia: 3 - biegowa z ręczną zmiana.
Przeniesienie napędu: wałkiem napędowym z kołami stożkowymi.
Rama: spawana z rur stalowych, otwarta.
Instalacja elektryczna: 6 Volt bez akumulatora, 6 Volt z akumulatorem i z elektrycznym rozrusznikiem.
Zawieszenie przednie: koło wleczone, wahacz.
Zawieszenie tylne: wahacz za który służy obudowa wałka napędowego.
Koła: dzielone felgi, ogumienie 4.00 x 8 Pirelli lub Ceat
Ciśnienie ogumienia: 0,7 - 0,8 atm przód, 1,75 atm tył.
Hamulce: bębnowe.
Ciężar (bez paliwa i wyposażenia): 70 kg (D) i 85 kg (LD).
Zużycie paliwa: 2 l/100 km.
Pojemność zbiornika: 5,6 litra, w tym 0,7 l rezerwy.
Prędkość maksymalna: 70-75 km/godz.
Cena: 135 000 lirów (D), 166 000 lirów (LD).
MODEL 150 D i LD 1954 - 1956
Producent: Innocenti Soc. Generale Per L'Industria Metallurgica E Meccanica, Milano, Italia.
Ilość wyprodukowanych sztuk:
54 593 szt. modelu 150 D, 109 344 szt. modelu 150 LD
Numery seryjne od numeru 5001.
Silnik: jednocylindrowy dwusuw chłodzony powietrzem o pojemności 148 cm3, średnica x skok 57 x 58 mm.
Moc: 6 kM przy 4 750 obr/min.
Stopień sprężania: 1:6,5.
Głowica i cylinder: aluminium i odlew żeliwny.
Chłodzenie: powietrzem wymuszone dmuchawą.
Iskrownik Prądnica: Filso, Nassetti lub Marelli / Marelli lub Fliso magneto.
Zapłon: 24 - 26 stopni lub 31,4 - 34 mm mierzone po obwodzie koła zamachowego Marelli lub Fliso.
Świeca: Bosh 225 z krótkim gwintem.
Szczelina przerywacza: 0,40 - 0,50 mm.
Gaźnik: dell'Orto MA19B4.
Starter: rozruch nożny.
Olej skrzyni biegów: Mobil Oil A 500 cm3.
Olej przekładni tylnej: Mobil Lube GX140 100 gramów.
Mieszanka: 6%.
Sprzęgło: wielotarczowe, mokre.
Przekładnia: 3 - biegowa z zręczną zmiana.
Przeniesienie napędu: wałkiem napędowym z kołami stożkowymi.
Rama: spawana z rur stalowych, otwarta.
Instalacja elektryczna: 6 Volt II wersji z akumulatorem
Zawieszenie przednie: koło wleczone, wahacz.
Zawieszenie tylne: wahacz za który służy obudowa wałka napędowego.
Koła: dzielone felgi, ogumienie 4.00 x 8 Pirelli lub Ceat
Ciśnienie ogumienia: 0,7 - 0,8 atm przód, 1,75 atm tył.
Hamulce: bębnowe.
Ciężar (bez paliwa i wyposażenia): 75 kg (D) i 88 kg (LD).
Zużycie paliwa: 2 l/100 km.
Pojemność zbiornika: 5,6 litra, plus 0,7 l rezerwy (D) 6,4 litra plus 0,7 l rezerwy (LD).
Prędkość maksymalna: 75 - 80 km/godz.
Cena: 130 000 lirów (D), 150 000 lirów (LD).
Rys historyczny
Modele 125 D i LD które weszły na rynek w roku 1951 oferowały, w porównaniu z poprzednimi, lepsze zawieszenie, a zatem wyższy komfort jazdy, zwiększoną moc i bezpieczeństwo. Linia skutera pozostała prawie bez zmian, nieznacznie wzrosła jego długość aby zastosować nowe zawieszenie. Przekonstruowany zespół napędowy był najistotniejszą zmianą. Uproszczono przekładnie i powiększono układ chłodzenia. Obudowa silnika i przeniesienie napędu posłużyły jako wahacz tylnego zawieszenia który osadzony był na wałku skrętnym zamontowanym poprzecznie do ramy. Tak jak wcześniejsze modele Lambretty, model D był wersją ekonomiczną, model LD wersją "luksusową". Modele te można rozróżnić już na pierwszy rzut oka, jako że "D" miał odsłonięty silniki/napęd i stosunkowo niską osłonę nóg, model LD posiadał boczne pokrywy przestrzeni silnika, wysoką osłonę nóg i błotnik przedni osłaniający widelec i częściowo koło przednie. W roku 1953 dokonano mechanicznych usprawnień jak powiększony hamulec przedni, aluminiowa kierownica, uruchamianie hamulca tylnego linką. Modele LD roku '52 oferowano w kolorach szarym, zielonym i beżowym. Model LD '53 tylko w szarym co było niezwykłe bo model D ekonomiczny był stale dostępny w trzech kolorach. Rok 1954 to zmiana siedzeń i wskaźników na kierownicy plus opcja z elektrycznym rozrusznikiem.
Model 150 D i LD był wynikiem zmieniającego się rynku. Powiększony silnik poprawił zmianę biegów, przyspieszenie i dał więcej mocy - szczególny plus przy jeździe pod górę. Z wypuszczeniem tego modelu zastosowano dwu-linkowy system zmiany biegów który zastąpił system przegubowy Teleflex. Usprawnienia wchodziły do produkcji niemal co miesiąc. Stale słabym punktem był mechanizm rozruchu nożnego.
Powszechnie uważa się, że modele D i LD były największym sukcesem rynkowym Innocenti.
Lata produkcji: 1951 - 1955
- Skutery członków LCP Zapraszamy do galerii przedstawiającej skutery Lambretta będące własnością człnków klubu LCP , prezentowane na róznych zlotach polskich...
- Cel Lambretta Club Polska Celem istnienia LCP jest integracja polskich miłośników i posiadaczy klasycznych i zabytkowych skuterów LAMBRETTA. Wiemy, że jest na terenie...