Historia
Historia marki Lambretta
Ruch uliczny we
włoskich miastach zdominowały wszędobylskie małe, bzyczące jednoślady -
skutery. Są wszędzie i jeżdżą nimi wszyscy. Przedstawiamy jednego z głównych aktorów skuterowego boomu lat 50. Lambrettę.
Aby dobrze poznać pojazd, musimy coś wiedzieć o jego twórcy. Ferdinando
Innocenti już w młodości przejawiał techniczne zdolności i przedsiębiorczy
charakter. W wieku zaledwie 18 lat założył swą pierwszą firmę. W 1922 r., kiedy
był już dojrzałym, 31-letnim mężczyzną, przeniósł się do Rzymu. W nowym
zakładzie pracował nad doskonaleniem metod produkcji rur stalowych. Po
dziewięciu latach działalności przenosi się do Lambarte - przemysłowego
przedmieścia Mediolanu. Tam powstaje fabryka wyrobów stalowych będąca podstawą
rodzącego się przemysłowego imperium Innocenti. Na przeszkodzie dalszego
rozwoju firmy staje wojna. Prawie cała fabryka w Lambarte zostaje obrócona w
gruzy.
Zaczyna się nowe życie. Po wojnie Innocenti musi nie tylko odbudować zakłady,
ale również stworzyć taki produkt, który pozwoli szybko postawić firmę na nogi.
W zniszczonym wojną kraju istniało duże zapotrzebowanie na prosty i tani środek
lokomocji. Jednoślad wydawał się idealnym rozwiązaniem, lecz na rynku działało
już wielu renomowanych producentów motocykli. Innocenti pomyślał więc o
skuterze, a za inspirację przy opracowaniu projektu posłużyły konstrukcje
lekkich motorynek używanych w czasie wojny przez spadochroniarzy. Prototyp
skutera o nazwie Lambretta został zaprezentowany w 1946 r., a więc w tym samym
czasie, kiedy koncern lotniczy Piaggio rozpoczął produkcję legendarnej Vespy.
Seryjną produkcję Lambretty - modelu A rozpoczęto w 1947 r. Oba konkurujące ze
sobą skutery od razu zdobyły dużą popularność. Niewielkie rozmiary i masa
jednośladu toczącego się na małych kółkach sprawiały, że skuter "był łatwy
do ogarnięcia" nawet dla niewprawionych w jeździe gospodyń domowych, a w
razie konieczności maszynę można było garażować nawet w mieszkaniu.
Model A Lambretty napędzał dwusuwowy silnik o pojemności 124 ccm. Trzy
biegi przełączało się nożnie, a tylne koło napędzał wał. Podstawą konstrukcji
podwozia była rama wykonana z rur o małej średnicy. Tylne koło osadzono w niej
na sztywno, a przednie prowadził prosty widelec. Resorowanie zapewniały
elementy gumowe. Rok później pojawia się nowy model B. Główne założenia
konstrukcyjne pozostały bez zmian, wprowadzono jednak wiele istotnych ulepszeń.
Jeździec mógł już cieszyć się komfortem dzięki zawieszeniu tylnego koła, oprócz
tego zastosowano ręczną zmianę biegów.
Aby zareklamować swe pojazdy, firma Innocenti podejmowała spektakularne próby
bicia rekordów szybkości. Już w
1949 r. Mario Angonoa, Orsete Brunori, Umberto Masetti i Riccardo Rizzi,
zmieniając się za kierownicą lekko zmodyfikowanej Lambretty, ustanowili 13
rekordów w długodystansowej jeździe. Te wyczyny oczywiście nie pozostają bez
echa i Lambretty sprzedają się jak ciepłe bułeczki. W 1950 r. z linii
produkcyjnych Innocenti zjeżdża dziennie 300 skuterów. Wprowadzone w tym roku
modele C i LC posuwają ewolucję skuterów Lambretta o krok dalej. Wprowadzono
nowy typ ramy z pojedynczą centralną rurą o dużej średnicy i widelec z wahaczem
wleczonym. Właśnie rurowa rama była jedną z cech, które odróżniały Lambrettę od
konkurencyjnej Vespy, której podwozie i jednocześnie nadwozie stanowiła samonośna
karoseria wykonana z blaszanych wytłoczek. Silnik Lambretty umieszczono pod
siodłem kierowcy przed tylnym kołem, a nie tak jak u konkurentki obok niego.
Dzięki temu Lembretta była lepiej wyważona, co miało pozytywny wpływ na
własności prowadzenia. Tylne koło napędzał wał, a jego obudowa pełniła
jednocześnie rolę wahacza. Bardziej luksusową wersję LC od podstawowej C
odróżniały zgrabne blaszane osłony kryjące jednostkę napędową.
Za Świat motocykli - Karol Piasecki
CIĄG DALSZY NASTĄPI
Historia Lambretty - Lambretta 125 - 150 Li III
DANE TECHNICZNE
Producent: Innocenti Soc. Generale Per L'Industria Metallurgica E Meccanica, Milano, Italia.
Ilość wyprodukowanych sztuk: 146 734 szt. modelu 125 oraz 143 091 sztuk modelu150.
Silnik: jednocylindrowy dwusów chłodzony powietrzem o pojemnosci 123 cm3 i 148cm3.
Przekładnia: 4 biegowa, z ręczną zmianą.
Prędkość maksymalna: 70-72 km/godz (125), 80-82 km/godz (150).
RYS HISTORYCZNY
Innocenti wyprodukował 146 734 sztuki Li 125 III oraz 143 091 sztuk modelu Li 150 III. Produkcje 125 rozpoczęto w grudniu 1961 roku, a 150 w styczniu 1962 roku. Produkcje 125 zakończono w listopadzie 1967 roku, a 150 w maju 1967 roku. Razem wyprodukowano prawie 2,9 tys. sztuk tego modelu. Wersję 125 oferowano w jednolitym kolorze jasno szarym lub jasno zielonym. Modele 150 były dostępne w dwukolorowym wykończeniu; podstawowym kolorem był nibieski, czerwony lub szary ale osłony silnika, osłona kierownicy i pas przodu malowano na: niebiesko, czerwono lub zielono.
Lata produkcji: 1961 - 1967
- Skutery członków LCP Zapraszamy do galerii przedstawiającej skutery Lambretta będące własnością człnków klubu LCP , prezentowane na róznych zlotach polskich...
- Cel Lambretta Club Polska Celem istnienia LCP jest integracja polskich miłośników i posiadaczy klasycznych i zabytkowych skuterów LAMBRETTA. Wiemy, że jest na terenie...